BOT begeleiding

In de meeste gevallen is de leerling uitgevallen door (onverklaarbare) lichamelijke klachten of psychomotorische klachten. Hierbij kunnen chronische pijnklachten, vermoeidheid, duizeligheid of angst/paniek klachten aanwezig zijn. Vaak zijn er problemen met slapen en is de eetlust veranderd. Er kan sprake zijn van bijkomende problematiek zoals; Faalangst, HSP, Hoogbegaafdheid, ASS of AD(H)D.

Door langdurige klachten staat het hele leven van de leerling, maar ook van andere gezinsleden op zijn kop. Vermoeidheid, neerslachtigheid, frustratie zijn dagelijkse emoties. Het ritme is uit de dag en uit de week. Ouders, maar ook leerkrachten zijn op zoek naar de mogelijkheden, maar hebben vaak te weinig kennis of informatie om tot een reëel plan te komen.

Er is gebleken dat de verschillende disciplines rondom de leerling hard werken om hun behandeling zo goed mogelijk uit te voeren. Maar is er onvoldoende overdracht en samenwerking tussen de behandelaars, waardoor het herstel traject onnodig lang duurt. BOT begeleiding heeft als insteek te ondersteuning bij lopende behandeltrajecten, laagdrempelig te overleggen met school en behandelaars en dient als regisseur voor het waarborgen van het behalen van het persoonlijke doelen van de leerling.

Samen met de leerling, ouders, (huis)artsen, psychologen, leerkrachten en trainers gaan we op zoek een plan om een stijgende lijn in te zetten. We zorgen voor een stip op de horizon. Een plan die duidelijk is voor alle betrokkenen, een positief en duurzaam plan.

Nadat de hele situatie en doelen in een vertrouwde setting in kaart zijn gebracht, wordt het plan binnen enkele weken gemaakt. De leerling kiest daarna tijdens de behandelafspraken een onderwerp uit de schijf van 5 waar we die dag mee aan de slag gaan ( uitleg, leefstijl, relax, actie, toekomst). De leerling heeft de regie en voelt zich weer gehoord en nuttig. De setting is positief, vol vertrouwen en opbouwend. We maken afspraken voor de komende week/weken. Tussentijds wordt er met korte lijnen overleg gepleegd met de andere behandelaars en school. Wanneer er stagnatie dreigt, zal er overleg volgen met de betrokkene.

In gemiddeld 3-6 maanden zal het einddoelen behaald zijn. De leerling heeft zijn leven weer onder controle en doet dagelijkse activiteiten die hij of zij wil en moet doen. De positieve energie is weer terug, waardoor zowel de leerling als de ouders tevreden zijn.